Prosta strategia marketingowa – wstęp

Chcielibyście zgromadzić na swoich kanałach online ponad 200 000 osób publiczności, z czego 156 000 na Facebooku, dodając zwykłe zdjęcia i zwykłe teksty?

Bez fajerwerków w postaci animacji video, promocji w stylu limitowanego czasu oferty, rozdawania „freebie”, remarketingu and who knows what else?

I może nawet bez płatnej reklamy.

Niech słowo „prosta” nie brzmi w tym przypadku jak coś prymitywnego. Brzmienie „prosta” należy odebrać jako coś, co nie jest niepotrzebnie skomplikowane.

Jest to możliwe. Jednak potrzebna jest mieszanka składników, które są trudno dostępne, ale niekoniecznie drogie.

Oto jak mieszanka bycia pierwszym w rozwiązaniu nie aż tak oczywistego problemu z żelazną dyscypliną dodawania regularnie prostych treści na 4 własne kanały zgromadziła firmie z gminy Świętajno 200 000 osób zaangażowanej publiczności i utworzyła jednocześnie silną markę.

Silna marka to taka, że gdyby jej nie było, to byśmy za nią tęsknili.

Silna marka nie ma publiczności.

Silna marka ma społeczność.

Społeczność. Dużo lepiej tu pasuje.

A społeczność to połączona ze sobą za pomocą więzi społecznych  / wartości zbiorowość ludzi.

Zanim przejdziemy do szczegółów w kontekście tego przypadku nasuwa się refleksja:

Strategia marketingowa to dwa słowa, które odkrywają czubek góry lodowej, poniżej którego kryje się ogrom przytłaczającej ilości możliwości, technik, sposobów, trików, taktyk… Strategia marketingowa przelewa się przez Internet jak wodospad Niagara przytłaczając większość osób, które dopiero zaczynają z marketingiem cyfrowym.

Wcale nie musi tak być. Działania marketingowe mogą przebiegać w prosty sposób.

Na tyle prosty, że zrozumie go każdy, kto umie wrzucić post na Facebooka, Instagrama, Pinteresta czy poradzić sobie z zamówieniem przyzwoitej strony www.

Okazuje się, że tyle wystarczy, żeby zbudować społeczność wielkości całkiem sporego miasta.

Czy każdemu się to uda?

Myślę, że nie.

Powszechnie dostępne narzędzia jakimi są Facebook, Instagram czy własna strona www to jedno, ale pomysł i jego wdrożenie dzięki tym narzędziom to inna sprawa. Zupełnie inna sprawa. Zupełnie.

Stolarz może pracować najlepszymi narzędziami, ale jeżeli nie będzie miał wybitnego pomysłu i żelaznego uporu, to nie zostanie zapamiętany jak np. Sam Maloof, który przy pomocy powszechnie dostępnych narzędzi zbudował legendarny model krzesła.

Prosta strategia marketingowa – jak ją stworzyć?

Prostą strategię marketingową przedstawię Wam na przykładzie firmy Slowhop.

Prosta, bo oparta tylko na 4 kanałach. Prosta, bo głównie w oparciu o zdjęcia. Prosta, a jednak gromadząca ponad 200 000 odbiorców.

Nadmierna ilość informacji w sieci o cyfrowym marketingu potrafi przytłoczyć poziomem skomplikowania. Nie musi tak być.

Zobaczcie, jak z prostą strategią marketingową radzi sobie Slowhop na 4 swoich kanałach:

  • Własna strona www,
  • Facebook,
  • Instagram,
  • Pinterest.

Slowhop w obszarze turystyki konkuruje z takim gigantem jak Booking.com, dzięki powszechnie dostępnym narzędziom.

I nie konkuruje jednocześnie.

Konkuruje, ponieważ rozwiązuje ten sam problem – ułatwia ludziom wybór i zarezerwowanie noclegu.

Nie konkuruje, ponieważ robi to oferując unikalną wartość.

Otóż oferuje wybór i rezerwację noclegu na urlop w miejscu, które jest zachwycające. Osobiście sprawdzone przez założycieli Slowhop.

Unikalną wartością dla użytkownika jest to, że może wybierać spośród starannie wyselekcjonowanych i sprawdzonych miejsce wypoczynku.

Zobaczmy jak Slowhop radzi sobie ze swoją strategią marketingową wdrażaną poprzez jego 4 kanały.

Strona www

prosta strategia marketingowa
https://slowhop.com/pl/

Pierwsze zetknięcie z główną stroną www jest bardzo przyjemne. A jakże! Krótko i na temat.

Myślę, że osoby, które stykają się po raz pierwszy z marką, szybko orientują się, o co chodzi.

Cała strona jest przejrzysta i intuicyjna. Nie przytłacza ilością tekstu, odnośników, propozycji typu last minute czy nachalnie wyskakującego okienka z prośbą o zapisanie się na newsletter.

Widzimy uporządkowany, przemyślany w każdym szczególe przyjemny minimalizm z intuicyjną nawigacją.

Patrząc na ich stronę już odpoczywam.

prosta strategia marketingowa przykład
https://slowhop.com/pl/katalog/wyprawy

Minimalizm strony sprzyja użytkownikom urządzeń mobilnych. Stronę łatwo nawiguje się na telefonie.

prosta strategia marketingowa
SlowHop na Galaxy S5

Podsumowanie strategii marketingowej strony www

Strona www to punkt styku z użytkownikiem, któremu ułatwiono do maksimum zostanie klientem.

Strona ma bardzo wysoką pozycję w Google, którą zawdzięcza m.in. dużej ilości wysokiej jakości linków kierujących do strony. Innym czynnikiem wpływającym korzystnie na pozycjonowanie jest to, że strona działa od kilku lat i jest już „dojrzałą” stroną o uznanej reputacji. Udostępnienia w social mediach również nie są dla algorytmów Google obojętne!

Jednak nowy dobry pomysł nie musi bać się niskich pozycji w Google. Obroni się dzięki platformom społecznościowym. Pod warunkiem, że będzie się ten pomysł wdrażać tak dobrze jak robi to Slowhop.

Działania marketingowe na Facebooku

Slowhop na Facebooku

Slowhop nie obniża standardów na Facebooku. Wręcz odwrotnie.

Dodaje interesujące i angażujące treści.

Robi to często.

Codziennie na Facebooku pojawia się jeden post.

Posty składają się w większości ze zdjęć i zgrabnie napisanego tekstu.

Czasem zaskakują swoich odbiorców filmami. Do jednego z nich wstawiam link poniżej.

prosta strategia marketingowa
https://www.facebook.com/Slowhopcom/videos/2582706105380339/

Film, który wzbudził wielkie zaangażowane w społeczności Slowhopa.

Film, który w minutę trzydzieści opowiada pewną historię.

Nie jest to historia o tym, w czym marka Slowhop jest lepsza od innych. Jest to historia o tym, czym marka Slowhop różni się od innych. Historia opowiada o wartościach, jakie Slowhop dzieli ze swoją społecznością.

Nie chodzi w niej tylko o klientów. Społeczność to również Gospodarze, którzy korzystają z cyfrowej przestrzeni Slowhopa.

Wyznawane przez Slowhopa wartości wyróżniają markę na tle konkurencji jednocześnie czyniąc cały model biznesowy bardzo trudnym do skopiowania.

Warto zwrócić uwagę, że marka w bardzo zgrabny sposób skraca dystans ze swoją publicznością. Robi to z nutą humoru i elegancją.

Tak czy inaczej, jeden post dziennie dodawany na Facebooku jest dobrą praktyką!

Dodawanie treści tak często może powodować problem wyczerpywania się pomysłów na zróżnicowany kontent. Jednak Slowhop ma w swojej niszy nieco szczęścia. Mimo że posty są w tym samym temacie, to jednak każdy jest ciekawy, ponieważ dotyczy innego, zachwycającego miejsca. Na szczęście pięknych miejsc jest na tyle dużo, że wystarcza, żeby dodawać posty codziennie.

Nie wszystkie firmy mają takie szczęście. Restauracja musiałaby mieć 365 dań. Chociaż restauratorzy mają duży potencjał do wykorzystania, o czym pisałem w Sekrecie Strategii Marketingowej Restauracji.

Facebook Slowhop – 156 000 obserwujących (dane na 20.05.2020).

Strategia marketingowa na Instagramie

Na Instagramie też nie zwalniają tempa i dyscypliny. Posty dodawane są codziennie.

prosta strategia marketingowa przykłady
https://www.instagram.com/slowhop_com/

Instagram przyjemnie uzupełnia Facebooka. Publikowane są piękne zdjęcia, których nie zobaczymy na Facebooku.

Dwa hasztagi stworzone przez markę dają możliwość dodatkowego scalania społeczności wokół treści.

Wspaniale wykorzystane instagramowe Story. Prowadzone w sposób, który jest przyjemny dla oka z nutą humoru, zgrabnie skrócający dystans pomiędzy marką a obserwatorami. Oprócz przyciągających wzrok grafik, zadbano również o przejrzyste treści znajdujące się pod nimi.

Nienachalnie pojawia się możliwość zakupu ich książki. Właśnie poprzez Story użytkownik ma pierwszą styczność z tym produktem.

A jakże!? Przecież tradycyjna książka to wspaniały pomysł w kontekście modelu biznesowego Slowhopa.

Instagram Slowhop – 34 tysiące obserwujących. (dane na 20.05.2020)

Przypadek?

Ani trochę. Wytrwała i systematyczna praca.

Pinterest – okno strategii

Ta platforma społecznościowa stoi trochę w cieniu takich gigantów jak Facebook, Instagram i LinkedIn. Prawdopodobnie dlatego, że nie dla wszystkich firm obecność na niej jest naturalna.

Slowhop odnalazł się na niej doskonale. Kolorowo uzupełnia Pinterestem treści publikowane na Facebooku i Instagramie.

prosta strategia marketingowa sprawdzony przykład
https://pl.pinterest.com/slowhop/

Pinterest zgrabnie uzupełnia resztę social kanałów, dzięki unikalnemu motywowi przewodniemu.

Slowhop wykorzystuje Pinterest do zaprezentowania ciekawej i oryginalnej galerii widoków z okien różnych miejsc dostępnych na ich portalu.

Oprócz bajecznych widoków z okien, udostępnia inne zdjęcia uporządkowane w galerie, które obrazem opowiadają wciągające historie.

Częstotliwość dodawania treści jest mniejsza, ale kontekst platformy nie wymaga tak częstego dodawania treści.

Pinterest Slowhop – 22 000 odwiedzających w miesiącu. (dane na 20.05.2020)

Prosta strategia marketingowa – podsumowanie

Prosta strategia marketingowa w sieci sprowadza się do:

  1. Budowania autentycznych więzi z odbiorcami poprzez rozwiązywanie ich problemów i zaspokajanie potrzeb.
  2. Przekazywania tych więzi za pomocą obrazu, filmu, tekstu lub dźwięku w swoich kanałach w sieci (www + social).
  3. Żelaznej dyscypliny dodawania często treści o wysokiej jakości.

Slowhop to przykład, że mieszanka dobrego pomysłu na rozwiązanie problemu/zaspokojenie potrzeby plus umiejętność dodawania treści, których ZA DARMO można nauczyć się w sieci, pozwala na zbudowanie silnej marki.

Udowadnia to, że nie potrzeba żadnej skomplikowanej strategii marketingowej czy trudno osiągalnych umiejętności dostępnych dla nielicznych, by osiągnąć sukces w sieci.

Czy zdążyliście stworzyć już własną strategię marketingową marki, a może dopiero zamierzacie stworzyć? Podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzu.

Tobiasz Suchowiejko

Author Tobiasz Suchowiejko

More posts by Tobiasz Suchowiejko

Leave a Reply

All rights reserved Salient.